Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Czech, otrzymał pozwolenie na budowę dwóch tras tramwajowych: Počernická i Olšanská – Habrová. Obie trasy mają zostać oddane do użytku w 2027 r.
Trwa już przetarg na budowę trasy wzdłuż ul. Počernickiej. Budowa miałaby ruszyć jeszcze w tym roku. Torowisko będzie iść środkiem na całej długości ul. Počernickiej – od skrzyżowania z ul. Vinohradską do skrzyżowania z ul. Dřevčicką, gdzie przewidziano dwutorową pętlę. Pomieści ona sześć tramwajów o długości 32 m.
Zbudowane zostanie zielone torowisko. Przewidziano sześć nowych przystanków. Nowa linia będzie zasilana z podstacji na terenie zajezdni Strašnice. Przebudowane muszą zostać liczne instalacje podziemne, w tym wodociągi, wybudowane jeszcze przed wojną.
Trasa ta jest planowana od lat 60., kiedy zbudowano osiedle Malešice. Na ulicy zachowano szeroki pas pod budowę tramwaju. Mieszkańcy dojadą tramwajem do stacji metra Želivského. Będą mogli też kontynuować podróż nie tylko do pobliskich miejsc w dzielnicach Vinohrady czy Žižkov, ale także na plac Karlovo náměstí czy do dworca głównego.
– Boom tramwajowy w Pradze trwa. W ostatnim czasie dużo uwagi poświęciliśmy przygotowaniu nowych linii tramwajowych, dzięki czemu stolica przeżywa niespotykany dotąd rozkwit. Oprócz pozwoleń na budowę nowych tras produkowane są też zupełnie nowe tramwaje Škoda ForCity Plus Praha 52T. Pierwsze pojazdy będą gotowe pod koniec tego roku. I to nie wszystko. Mamy jeszcze wiele tras na zaawansowanym etapie przygotowań – w nadchodzących latach będą one rosły jak grzyby po deszczu. Tramwaje są po prostu symbolem nowoczesnego i ekologicznego transportu, dzięki któremu Praga jest czystszym i przyjemniejszym miastem do życia – mówi Zdeněk Hřib, zastępca burmistrza ds. transportu.
mat. PIDPrzetarg na budowę trasy Olšanská – Habrová planowany jest w najbliższych tygodniach, a budowa – wg zapowiedzi – miałaby ruszyć wiosną 2026 r. Linia będzie wykorzystywać korytarz nieczynnej linii Praga-Žižkov – Praga-Malešice oraz przebiegać przez teren byłej stacji towarowej Žižkov, która w najbliższych latach ma się zamienić w nową dzielnicę mieszkaniową. DPP planuje wykorzystać częściowo istniejącą infrastrukturę kolejową.
Linia tramwajowa o długości około dwóch kilometrów będzie przebiegać nieznacznie na północ od skrzyżowania ulic Jana Želivského i Olšanská i zakończy się dwutorowym krańcem na południowym krańcu ulicy Osikovej. Na początkowym odcinku linia będzie dwutorowa, a na dalszym – jednotorowa.
– Wokół tej linii od dawna powstają apartamenty dla 20 000 nowych mieszkańców. Tramwaj zapewni im szybkie i wygodne połączenie z miastem lub metrem. Dodatkową cechą charakterystyczną projektu jest to, że wykorzysta on część nieużywanej linii kolejowej. Dzięki temu oszczędzamy na kosztach. Jednocześnie zazielenimy cały tor. Wzdłuż torów powstanie nowa aleja obsadzona drzewami, a pas jezdni zostanie w dużej mierze porośnięty trawą. Wzdłuż traktu będzie przebiegać także pełnoprawna ścieżka rowerowa – mówi Hřib.
mat. PID